Skapande skola på SiS ungdomshem Rebecka

[Best_Wordpress_Gallery id=”1″ gal_title=”Rebeckahemmet”]

 

I en och en halv vecka har jag varit ledig från Skapet och istället befunnit mig i Stockholm där jag arbetat med Skapande Skola verksamhet på Björkaskolan. Björkaskolan tillhör SiS ungdomshem Rebecka och här studerar tjejer som är inskrivna på någon av hemmets fyra avdelningar. Det flesta av eleverna är placerade enligt LVU, Lag med särskilda bestämmelser om Vård av Unga, och är i högstadie- eller gymnasieåldern. Innan jag berättar mer om min Stockholmsresa vill jag säga något om vad som tagit mig dit.

Under mina år av dansutbildning har jag hela tiden känt att jag inte enbart villa arbeta med dans för att ge form åt mina egna konstnärliga idéer och tankar. Jag vill också ge vidare de fantastiska upplevelser jag fått  som elev av dansträning, improvisation och allmänt kroppsnörderi till andra människor. Inte bara till redan frälsta utan också till den som kanske aldrig tänkt på sina möjligheter till uttryck och intryck via sin kropp. Ordet ”dans” betyder väldigt olika saker för människor och ganska sällan, vågar jag påstå, är det modern/nutida dans eller eget skapande  genom rörelse som dyker upp i huvudet hos folk. Jag skulle önska att fler fick möta den sortens dans tidigt i livet, både som publik och som utövare. Alla blir inte professionella dansare men alla kan upptäcka och utveckla sina egna  möjligheter till fysiska uttryck. Det är allmänt vedertaget att det är en mänsklig rättighet att få lära sig kommunicera i tal och skrift, men varför inte i rörelse, bild eller musik?

Efter att jag avslutat mina studier i dans och komposition flyttade jag tillbaka till Göteborg och kom genom en lycklig slump att gå en workshop i communitydans för Rosemary Lee. I samma veva utlyste Kultur i Väst projektmedel för att möjliggöra arbete med communitydans i Vg-regionen. Det ena ledde till det andra och jag beviljades projektmedel för att göra en förstudie för att undersöka möjligheterna att arbeta med communitydans med tjejer som är placerade på HVB-hems institutioner. Under 2012 besökte jag inom ramen för förstudien ett hem i Vg-regionen där jag höll en workshop och intervjuade personal. Jag höll också en serie workshops tillsammans med socionom Nicole Nunez Borgman för ett hem i Skåneregionen. Det blev mycket lyckat och gav mersmak. Men jag kände också att nu behövde jag lägga tid på mitt eget konstnärliga utforskande och ungefär här började också det som skulle bli Skapet dra igång på allvar. Så i våras blev jag plötsligt uppringd av en lärare på Björkaskolan som undrade om jag kunde arbeta med Skapande Skola hos dem till hösten. Detta utan att de visste om att jag tidigare riktat in mig på just den här elevgruppen…. vid sådana tillfällen känner jag ofta att  ” livet levererar!”

Förra söndagen begav jag mig således upp till huvudstaden. Aningens nervös men allra mest förväntansfull, samt kanonförkyld:) Upplägget var tre lektioner om 90 minuter var för tre  olika grupper av elever. På grund av de omständigheter som är på skolan vet man ofta inte förrän vid lektionsstart hur många och vilka elever som kommer vara med eller vad de är redo att göra den dagen. Det gäller därför att ha flera olika alternativa planeringar för lektionen samt att vara lyhörd och flexibel och snabbt kunna bryta en övning och gå vidare till nästa vid behov, eller att förlänga och bygga vidare en övning som funkar särskilt bra. Det är utmanande, intensivt, givande och väldigt roligt!

Oavsett vem jag undervisar så finns det tre saker som jag alltid vill uppfylla.

– Alla som kommer till lektionen ska ha känt sig som en del av gruppen även om de väljer att sitta och se på större delen av tiden.

– Ingen elev ska känna att de har misslyckats.

– Alla ska ha prövat någonting de inte testat förut, upplevt något nytt. Det kan vara en övning, eller bara en rörelse det aldrig utfört, eller en take som är ny för dem.

Min upplevelse är att fokusera jag på dessa saker så blir det en bra lektion och en bra upplevelse för de som är där. Så jobbade jag även den här gången och min känsla är att jag lyckades med mitt mål och flera gånger mer än så. Det var med stor glädje jag såg elever som först sagt blank nej kasta sig in i en ny övning med ett leende. Eller när jag flera gånger fick höra en riktigt skarp iakttagelse gällande något vi just gjort från någon som minuten, eller ibland sekunden innan, deklarerat att hen inte har något att säga om saken.  Jag ser det som ett ENORMT förtroende jag får från eleven ifråga. Jag kommer in där, en helt främmande människa och ber dem göra något som de i vissa fall aldrig någonsin haft en tanke på att göra. Men de litar på mig och GÖR DET! Det är svindlande.

Vi har under veckan arbetat med danstekniska övningar, både stående men också olika releaseteknikövningar nere på golvet. Vi har arbetat med improvisation och avslappning i par och individuellt och några har koreograferat en egen dans.

Det här jobbet var en ny upplevelse för mig såtillvida att jag inte förut varit så länge och intensivt på samma ställe. Jag har haft ett stort och viktigt stöd i skolans chef och i de lärare som varit med under lektionerna. Detta är A och O vill jag säga. De andra vuxna som är med på lektionerna är av avgörande betydelse för hur lektionen blir. På Björkaskolan jobbar ett gäng oerhört modiga kompetenta och bjussiga lärare / behandlingsassistenter som sätter sina elever i främsta rummet och som är nyfikna och öppna för nya intryck. Tack för fina veckor!

Och STORT TACK till er elever. För ert förtroende, mod och inställning. Ni ska veta att de övningar vi gjort är av samma typ som man gör på utbildning för professionella dansare. Mötet med er har gett mig en rejäl dos ny energi i novembermörkret och jag vet att jag kommer tänka på er ofta. Ta väl hand om er!

Min förhoppning är nu att framöver kunna jobba vidare med den här målgruppen. Har du frågor tankar eller förslag ring eller skriv gärna till mig.

Du vet väl att alla skolor i Sverige har rätt att söka Skapande Skola peng? Mer info finns här!

Allt gott!!!

Mika

 

Mail: mornermika@gmail.com

Telefon: 0739249759